Brakedance co více mám o tom psát.
Tady se dozvíte něco o historii BrEaKeDaNcU :
Tag tohle je brakedance .
Prostě je to nejlepší tanec na světě.
Historie brakdance:
V souvislosti s hudbou se vyvinul nový taneční styl -
"breakdancing". Objevil se v samotných počátcích rapové hudby v USA.
Breakdancing jde až k samotným hranicím možností lidského těla, je to
svým způsobem poměrně nebezpečný taneční styl, který si ale i přes
četná zranění naštěstí získal oblibu. Stejně jako jiné aspekty Hip Hopu
coby kultury, je i u breakdancingu nejdůležitější styl, způsob
provedení a originalita tanečníka a jeho kreací. Zdá se, že čím větší
originalita, tím nebezpečnější prvky,riskující tanečníkovo zdraví.
Někdy v roce 1969 nazpívala velká černá hvězda, James Brown, svůj velký
hit (volně přeloženo "Postav se na pevnou nohu"). Když zpíval, tančil
při tom tanec, který se stal velmi populární v celém New Yorku pod
názvem "Pevná noha" a tradice tanečních bitev tak byla téměř
připravena. Skupiny mladých černochů, Portorikánců a Italů v chudých
čtvrtích Bronxu a Harlemu se na místo rvaček a tasení nožů začali
soustřeďovat na stylizované bitvy mezi tanečníky. Lepším se stával ten
gang, jehož tanečníci v krkolomných akrobatických figuracích překonali
protivníky. BD ve starém stylu zůstal populární asi
do roku 1977. A do této vroucí a vzrušující doby v historii BD přichází
fenomén v podobě další černé hvězdy, úspěšného producenta rapových
nahrávek, kterým byl vůdce národa Zulu v Bronxu " African Bambaataa", a
který je označován za individualitu nejvíce zodpovědnou za úspěšný růst
breaku. Bambaataa založil jeden z prvních breakových souborů "ZULU
KINGS", který později získal mnoho vítězství v tanečních bitvách a
proslavil nový styl BD v newyorském "MUDD" klubu. V tomto novém
tanečním stylu, který se tolik odlišoval od starého, se objevila velká
spousta nových akrobatických prvků jako např. "backspin" (točení na
zádech) a "headspin" (točení na hlavě).
Na přelomu let 1983 - 1984 se stal BD tanečním šílenstvím. Po celém
světe se konají breakové soutěže, slavný americký režisér Harry
Belafonte z prostředí tohoto tance natáčí svůj, dnes již kultovní film,
"Beat street". BD překonává i "železnou oponu" a v průběhu roku 1984
ovlivňuje stále větší počet maldých lidí v tehdejším Československu.
Získává si čím dál víc místo na diskotékách, kde se začínají odehrávat
zcela živelně souboje mezi skupinami tanečníků. Tam, kde se tančí BD,
není místo pro rvačky a neshody. V letech 1985 a 1986 se u nás konají
první neoficiální Mistrovství Československa v BD. Dějištěm těchto
vrcholných soutěží je Palác kultury v Praze, kde se konají Festivaly
mladého tance. V programu těchto festivalů se kromě mistrovských
soutěží v rokenrolu, diskotancích a volných tancích odehrávají i
mistrovství o Pohár Československé televize v BD. V roce 1985 bylo
přihlášeno do této soutěže téměř 100 tanečníků a o rok později nás
bojovalo o nejlepší umístění takřka 2x více. Na parketě se objevilo
dokonce i několik dívek. V roce 1985 bylo semifinále této soutěže v BD
doménou výhradně mužů, a to sedmi z Bratislavy a tří z Brna. Čechům se
v tomto roce nepodařilo lépe prosadit. Zcela zaslouženým mistrem v BD
pro rok 1985, který kromě skvěle předvedené akrobacie (nejlépe
propracovaný headspin) ohromil i skvělým provedením EB, se stal
Frederik Aisy (Fredy) z Bratislavy. V této souvislosti můžeme hovořit o
tom, že se tehdy u nás vytvořily skupiny, které nejen že cvičily a
vystupovaly spolu, ale také vyvíjely své vlastní taneční postupy, prvky
a celé taneční sestavy. Každá z těchto skupin tak nacvičila svůj způsob
breaku, svou rutinu, kterou se navzájem odlišovaly. Členové
jednotlivých týmu se odlišovali právě růzností stylů a provedením
jednotlivých prvků. Pokud je mi známo, v Bratislavě se tehdy vytvořila
skupina kolem Fredyho. Bratislavská škola v tuto dobu byla asi
nejpropracovanější a byl zde rozpoznat významný vliv jižních sousedů z
Maďarska, které v této době bylo zřejmě Mekkou BD v bývalém východním
bloku. Zcela originální a technicky propracovaný BD měla i brněnská
škola. Nemohu zapomenout skvělé B-Boys Frantu Zelinku, bratry Savase a
Michala Sachinidise, Radka Štumpu a další, kterých se pak ujal pan
Burian s taneční školou Starlet, za jehož vydatné pomoci se BD dostal
až na televizní obrazovky (zábavný pořad "Dva z jednoho města").
Pražská taneční škola BD se začala prosazovat později, až od roku 1986.
O to však s daleko větší intenzitou, která nejdříve kvantitou a stále
častěji dokazovala, že má co ukázat. Tuto scénu má však zcela jistě
lépe zmapovanou J. Hes junior. Na soutěžích v té době byly k vidění
různorodé "footworky", "handglide" (točení na rukou), prvky jako
"airplane" (točení na koleně s roztaženýma rukama), "turtle"
(želvička), "bridge" (most), jednoduché i těžší vrtulníky a četné toče
na zádech (backspin). Brněnský František Zelinka si při své exhibici
poslední jmenovaný prvek ještě vylepšil tím, že na své ocelové páteři
dokázal při otáčení i poskakovat jako točící se pingpongový míček.